پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226623
برانکو ايوانکوويچ در راه افشين قطبي
تاریخ انتشار : 1395/07/18 10:48:10
نمایش : 1443
موضوع پرداخت ماليات در همه کشورهاي پيشرفته جهان يکي از مهم ترين و شايد اصلي ترين شاخصه درآمد دولت ها است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، پرداخت ماليات، شخص، شغل و يا گروه خاصي را نمي شناسد و قانون ماليات براي تمام افراد جامعه اجرا مي شود. يعني هر فردي در جامعه بنا بر درآمدي که در طول يک سال کسب مي کند ملزم به پرداخت ماليات بر درآمد است. يکي از مهم ترين اشخاصي که اخيرا درباره ماليات پرداختي اش به دولت خبرساز شده، ترامپ نامزد رياست جمهوري آمريکاست که متهم به فرار مالياتي است و حتي اين موضوع او را در رقابت با ديگر کانديداي رياست جمهوري يعني هيلاري کلينتون به چالش بزرگي کشيده است.

درباره فوتباليست هاي بزرگ هم مي توان از ليونل مسي و نيمار نام برد که طي ساليان اخير به فرار مالياتي متهم شده اند و بارها در دادگاه هاي مالياتي اسپانيا براي پاسخگويي حاضر شده اند.

قانون درباره قرارداد بازيکنان شاغل در فوتبال ايران مي گويد که بازيکن يا مربي هر تيم باشگاهي موظف است خود نسبت به پرداخت ماليات اقدام کند. اما بسياري از باشگاه هاي فوتبال ايران حين انعقاد قرارداد، با گنجاندن بندي در متن قراداد پرداخت ماليات را بر عهده مي گيرند که در بسياري از موارد نسبت به پرداخت آن اقدامي صورت نمي گيرد. شاخص ترين و يا شايد خبرسازترين مورد در اينگونه عقد قراردادها افشين قطبي بود.

مربي که به دليل همين بدهي مالياتي (که البته به دليل تاخير در تاديه رقم بدهي مالياتي اش سرسام آور شده است) حتي براي خاکسپاري مادر مرحومه اش هم نتوانست به ايران سفر کند. کارلوس کي روش هم درباره ماليات پرداختي اش به چنين مشکلي دچار شده و پس از بازگشت از يک سفر خارجي گذرنامه اش در فرودگاه امام خميني(ره) تهران ضبط شد. از اين دست موارد در ميان بازيکنان و مربيان ليگ برتري هم از نوع خارجي و هم داخلي بسيار است.

اين موضوع تقريبا براي همه خارجي هاي فوتبال کشور صدق مي کند و پرونده هاي مالياتي آنها همچنان مفتوح است. اداره ماليات که دست خود را از رسيدن به مبلغ ماليات بازيکنان و کادرفني پرسپوليس کوتاه مي ديد در يک اقدام قانوني از باشگاه پرسپوليس شکايت و حساب مربوط به اين باشگاه را مسدود کرد.

خبر و اقدامي که البته زياد طول نکشيد و شنيده ها حاکي از آن است که با تماس وزارت ورزش و رايزني با وزارت اقتصاد مشکل به طور موقتي و البته مصلحتي حل شده و حساب باشگاه پرسپوليس مجددا باز مي شود.

اين اتفاق براي باشگاه استقلال هم افتاده است.حساب باشگاه استقلال هم بنا به شکايت سازمان امور مالياتي مبني بر بدهي ۱۰ تا ۱۵ ميليارد توماني مسدود شد که البته درست مثل باشگاه پرسپوليس با ميانجگري وزارت ورزش مجددا در دسترس باشگاه قرارگرفت.

در روزهاي اخير هم خبرهاي شنيده شده حول و حوش باشگاه ذوب آهن حاکي از آن است که پاسپورت جري بنگستون مهاجم هندوراسي اين باشگاه به دليل بدهي مالياتي اش از زمان حضور در باشگاه پرسپوليس ضبط شده است. مسئولان باشگاه ذوب آهن پس از اطلاع از ممنوع الخروجي اين مهاجم خارجي و بدليل نياز به حضور وي در رقابت هاي جام باشگاه هاي آسيا به اداره ماليات مراجعه مي کنند و مسئولان مربوطه اقدام به ضبط پاسپورت وي مي کنند.

در قراداد جري با باشگاه پرسپوليس هم, پرداخت ماليات بر عهده ي باشگاه بوده و جري بنگستون مثل بيشترِ بازيکنان ِ شاغل در ليگ ايران به اين تصور که مالياتش پرداخت شده  ,پيگير وضعيت مالياتي خود نبوده است.حال اما او مانده و ۱۶۰ ميليون بدهي مالياتي و پاسپورتي که ديگر دستش نيست.اقدامي که مي تواند براي اخذ مجوز کار او هم دردسرساز شود.مسئولان مالياتي درباره چگونگي رفع ممنوعيت خروجي بنگستون درخواست ۸۵ ميليون از بدهي مالياتي اش را کرده اند که موضوع مطالبه باشگاه ذوب آهن از باشگاه پرسپوليس هم همين مبلغ است.

 عدم جذب گابريل(هافبک سابق باشگاه پرسپوليس) که چند باشگاه ليگ برتري براي جذبش در ابتداي اين فصل تمايل نشان دادند هم همين بدهي هاي مالياتي باشگاه پرسپوليس است. گابريل در مذاکرات مدعي شده است که در صورت بازگشت به ايران احتمالا پاسپورتش ضبط و خروجش از ايران منوط به پرداخت ماليات وي توسط باشگاه پرسپوليس مي شود .اقدامي که انجامش از طرف باشگاه پرسپوليس امري بعيد بنظر مي رسد.

 اما چرا در مورد برانکوايوانکوويچ و يا شايد ديگر خارجي هاي پرسپوليس اين اتفاق نمي افتد؟ برانکويي که با توجه به قرارداد  سنگين و ميلياردي اش قطعا مالياتي با رقم بالا هم خواهد داشت.يکي از مسئولان مربوطه در پاسخ گفته است که پرونده مالياتي برانکو با پرداخت هاي هدفمند و البته با رقم هاي بسيار پايين تر از رقم اصلي (به طور مثال پرداخت ۱۰ تا ۱۵ ميليون تومان در مقاطع چندماهه) به کارگروه مالياتي فرستاده مي شود. يعني باشگاه پرسپوليس هربار که موعد پرداخت ماليات برانکو(و احتمالا ديگر خارجي هاي شاغل در اين تيم) مي شود با پرداخت هايي با مبلغ کم و درخواست تشکيل کارگروه مالياتي موضوع پرداخت را سه يا چهار ماه به تعويق مي اندازد. اين پروسه احتمالا تا انتهاي دوره مربيگري برانکوايوانکوويچ ادامه خواهد داشت و برانکو مي تواند بدون مشکل بين مقصدهاي خروجي اش در تردد باشد و شايد در انتهاي قرارداد راه افشين قطبي را برود. اين نکته حائز اهميت است که طبق گفته مسئول مربوطه در اداره ماليات تاخير در تاديه ماليات باعث جريمه تاخير مي شود که اين جريمه به صورت تساعدي افزايش پيدا مي کند که خود حجم عظيمي از بدهي هاي افزوده را به باشگاه پرسپوليس تحميل مي کند و بي توجهي مسئولان پرسپوليس به اين موضوع تعجب آور است.

باشگاه هايي که به خودي  خود با عدم پرداخت مبلغ قرارداد بازيکنان و مربيان داخلي و خارجي اين حجم از بدهي را بر دوش مديران بعدي مي گذراند با عدم پرداخت ماليات هم گره کار را کورتر خواهند کرد.

در کشوري که پرداخت ماليات در طي سال هاي اخير سفت و سخت گرفته مي شود و مردم عادي در پرداخت ماليات ها هر سال رکوردشکني مي کنند اينگونه روش هاي براي فرار از پرداخت ماليات عجيب و ناباورانه است. حتي شنيده ها حاکي از اين است که اين باشگاه ها ۳درصد کسورات مالياتي مصوب را در دريافتي هاي بازيکنان منظور مي کنند ولي به حساب اداره ماليات واريز نمي کنند که در نهايت هم هيچکس نمي داند اين رقم قابل توجه از ۳ درصد کسورات بابت ماليات در اين باشگاه ها به کجا مي رود.

درباره صحت اين موضوع مي توان به مصاحبه چندسال قبل مرحوم هادي نوروزي اشاره کرد.هادي در آن مصاحبه مي گفت:  «طي ۷ سالي که بازيکن پرسپوليس هستم، مسئولان باشگاه در ابتداي هر فصل چند درصد از قرارداد مرا به عنوان ماليات کسر کرده‌اند اما هرگز پولي به اداره ماليات نداده‌اند. به معناي ديگر، پول از قرارداد من بابت ماليات کسر شده ولي باشگاه، آن پول را نه به من داده است و نه به اداره ماليات.»

اينکه چگونه حساب مسدود شده باشگاه پرسپوليس و استقلال مجددا در دسترس قرار مي گيرد، اينکه چگونه بدهي هاي مالياتي سرسام آور اين دو باشگاه (و قطعا ساير باشگاه هاي بدهکار) روندي رو به رشد دارد و خم به ابروي مديران اين باشگاه ها نمي آيد،  اينکه چگونه اين دو باشگاه با اين همه بدهي مالياتي (که بيت المال محسوب مي شود) هنوز اجازه ي فعاليت دارند، اينکه درصدهاي کسر شده از بازيکنان و مربيان در ابتداي فصل کجا مي رود و اينکه اين بازيکنان خارجي در بازگشت به کشورهايشان چه تعريفي از قانون ماليات و نحوه برخورد ما با اين بازيکنان  براي مردمشان دارند نکاتي است که مستلزم توجه ويژه است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html